Blommande träd

Jag kom att tänka på tidigare att jag skrivit att det regnat så otroligt mycket nu, och jag tänkte därför berätta att jag tagit in mina orkidéer.
 
Tidigare i år fick jag nämligen ett litet tips av min sambos farmor hur man kan göra för att ens orkidéer skall trivas, blomma och frodas hela sommaren utan att man behöver göra ett enda dugg! Hur gör man nu detta?
Jo! Man tar sina blommor och sätter dem i en ampel som man hänger upp i ett trad med mycket grenar och blad. Där kan man låta orkidén hänga hela sommaren så länge som det är fint (inte alltför kallt) väder.
 
 
Orkidéer i sig är väldigt tacksamma blommor att ha hemma. De ska inte vattnas så ofta, och det gör ingenting om man råkar vattna lite för lite. De vill inte heller ha särskilt mycket sol, och helst inte direkt solljus. Det man inte vill göra är att just låta dem stå i vatten. Därför är det viktigt att man har krukor med hål i botten om man hänger orkidéerna utomhus.
 
Orkidéer i träd fungerar så bra just däför att det är så likt deras naturliga (ursprungliga) miljö. I djungeln växer orkidéer faktiskt på träd, och låter sina rötter fästa sig i trädets grenar. Där får de tillgång till det vatten som rinner ned längs trädets stam när det väl regnar. Trädets grenar och löv skyddar orkidén från direkt solljus vilket den inte trivs i. Ofta regnar det otroligt mycket när det regnar, och likt kaktusarna i Arizona suger då orkidén upp allt vatten den kan och man kan lätt se hur rötterna utvidgas, blir tjockare och grönare. Blir rötterna tjocka och gröna har man en växt som trivs och mår bra, och som man inte behöver vattna på ett tag, då det finns risk i att vattna orkidéer för mycket.
 
Den största fördelen med orkidéer måste dock vara att de är så vackra!
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: