Sammanfattning v 19

Jag tycker att det känns tydligt att jag är inne i andra trimestern av graviditeten - jag känner mig ganska lugn, nöjd och lider inte av särskilt mycket krämpor.

Denna vecka har flugit förbi i och med att vi fick nytt BF vid RUL:et i tisdags (jag var på så vis endast 3 dagar i v 19). Men här kommer alltså några tankar!

De krämpor som jag dragits med tidigare - foglossning och trötthet i kroppen - har lagt sig ordentligt nu. Jag har tom kunnat ta en löptur utan foglossning, vilket kändes bra. Under ett par dagar sov jag dock inte särskilt bra (pga stressiga drömmar) vilket gjorde mig trött rent generellt om dagarna. Jag har vaknat 1 gång med kramp i ena vaden (alltid högra). Dessutom fick jag kramp i samma vad när jag försökte jogga på gymmet, men det gav med sig som tur var. Drömmarna har nu helt försvunnit.

Höjdpunkten denna vecka var givetvis RUL:et! Det var så spännande och roligt. Särskilt överraskande var ju även att BM tror att det blir en flicka - en riktig förvåning!
En annan höjdpunkt var de första riktiga fosterrörelserna! Moderkakan i framvägg gör att jag inte känner dem dagligen och måste fokusera tankarna inåt, men det är riktigt mysigt när det väl bubblar till!

Jag är glad att jag känner mig fortsatt stark och pigg i kroppen och har hittills sluppit undan de värsta gravidhormonerna. Jag har faktiskt inte känt mig riktigt nedstämd en enda gång under hela denna graviditet (peppar peppar). Jag är van vid lättare panikkänslor eller nedstämdhet vid varje mens annars, även om de hormonbaserade P-piller jag tagit har förenklat livet för mig, så jag är glad att jag får fortsätta känna mig lycklig!

Kulan har nu börjat framträda riktigt ordentligt! Jag ska fota imorgon/senare för att kunna visa vad jag menar. Stundvis känner jag mig tjock och känner en intern vikthets, även om jag nog ligger inom ramarna för vad som är "normalt". Det är inte smart att jämföra sig med andra men ibland otroligt svårt att låta bli. Men det är lite tveeggat eftersom jag också älskar att ha den lilla magen! Så sjukt konstigt hur det går ihop ;)

För att summera har vecka 19 behandlat mig väl och jag ser fram emot att möta halvvägsstrecket denna kommande vecka. Välkommen vecka 20!

 

Kommentera här: