Idun 10 månader

Gott nytt år! (Snart) Jag ligger i soffan o vilar upp magen lite efter en superdupergod för- och varmrätt medan Krister lägger Idun. Känner att det gör inget att det tar lite tid, jag har så mysigt här i soffan med Rocky.

Det var som jag misstänkte i förra inlägget - tandsprickning på gång. Inom kort dök det upp två nya tänder i överkäken på Idun och nätterna blev sen mycket lugnare!
Vi har börjat ge mat med bitar i (tex grovt mosad) och hon har fått prova på att plocka i sig pannkakor - en riktigt hit!
Vi har tyvärr varit sjuka i två omgångar i december och hon är fortfarande inte helt OK från omgång två tyvärr. Hostar och är snuvig. Vi har höjt upp hennes sängände och det hjälper en del på natten. Men där efter jul fick jag två nätter i princip utan sömn då hon vaknade av snuvan 1-2ggr/timme, stackarn! Bäst har hon sovit dagtid i vagnen, tror den svala luften hjälper. Jag hoppas vi får vara mer friska under 2018!

Utvecklingsmässigt har det faktiskt hänt en del!
- kan nu stå upp utan att hålla i sig i ett par sekunder
- sätter sig inte omedelbart ner när vi håller hennes händer utan kan tom försöka ta ett par steg
- fick en gåvagn i julklapp som hon älskar
- kan hålla i en sked, stoppa ner den i matburken/matskålen, få upp mat och stoppa in den i munnen! Helt otroligt! (Med vänlig hälsning världens stoltaste mamma)
- har fått upp "ögonen" för musik och sitter/står gärna och gungar med när en låt hon gillar kommer igång
Inget nytt vad gäller tal eller bygga med klossar eller liknande. Leksaker passar bäst i munnen enligt Idun, alternativt ska de bankas med!
Nu sover lilltjejen och vi ska avsluta vår nyårsmiddag och leka en liten nyårslek som jag hittat på.
Gott nytt år!

(null)

Kommentera här: