Återbesök avklarat!

Vill förvarna för långt inlägg med stundvis riktigt tråkig detaljrikedom - fortsätt på egen risk ;)


Sitter nu i bilen utanför mataffären och tittar på Idun som sover så sött i sitt babyskydd. Hon har slocknat direkt alla 3 gånger vi placerat henne där (efter amning), så smidigt!
Krister är inne och kör en storhandling, passar på nu när vi ändå är iväg och hon är mätt & belåten. Men in i affären följer vi givetvis inte med.

Vi hade återbesökskontroll nu på fm där PKU-provet togs. Dessutom kontrollerades pulsen i ljumskarna eftersom den inte var riktigt så stark som läkarna ville när vi gick hem igår. Idag var det bra :)
Utöver det så vägdes hon, ögonen kollades och gulheten mättes (allt var finfint). Men eftersom vi var tillbaka en dag "för tidigt" ska vi komma på ytterligare ett besök på onsdag för att se så det fortfarande ser bra ut då. Jag hoppas då att hon är lite mindre gul i hyn & fortsatt väger som hon bör!

Tycker det är mysigt att amma (var osäker innan hur jag skulle finna mig i det) men brösten svider en del, trots att hon är en rackare på att få bra tag och det inte blir snett/vitt när hon sugit klart. Hoppas och tror att det blir bättre framöver. Fått ordination om att amma varannan/var tredje timme för att motverka ökad gulhet, så ni kan ju gissa ungefär vad vi kommer göra de närmsta dagarna! 
Vi kör amning-rap-amning-byte-amning (och ev ytterligare rap-amning) vid varje matning och det tar i runda slängar 1 timme per gång. Sen sover hon som en stock (peppar, peppar!!) i 1-1,5 timme tills det är dags igen. Därför känner vi oss båda ganska så utvilade, trots allt. Men jag var helt slut efter amningen 18-19 igår så då gick vi och la oss, hehe ;) lär bli så framöver att det är sovdags även för de vuxna direkt efter middagen. Funkar för mig :)
Vi har delat upp det så att Krister byter blöja, jag ammar och så delar vi på rapningarna. Skönt att göra så iom att man hinner smita på toa, äta eller dricka mellan sina egna "uppgifter". Krister är superduktig på att somna på kort varsel så efter han hjälpt mig se till så att Idun får ett bra tag kan han sova 15-20 minuter medan hon ammar innan det är dags för hans uppgift igen. Jag hinner handpumpa fram bröstmjölk & smörja in brösten medan han rapar/byter blöja, osv. Vi får se hur våra rutiner ser ut framöver men just nu funkar detta väldigt bra för oss. 

Ett långt inlägg men det gäller att passa på när man har en lugn stund :)
Varma hälsningar från bebisbubblan!

Vår lilla tröttmössa <3

Kommentera här: