Blåsigt värre & systerbesök

Imorse när jag och Rocky var ute och gick trodde jag faktiskt att jag skulle blåsa bort! 
Det var otroligt vackert med morgonsolen men det kändes som om vi var uppe i fjällen någonstans. Vinden samlade kraft över sjön och åkrarna och slog sedan in i oss med full kraft. Så det var inte jättemysigt, även om man ändå måste förundras över naturens krafter.
 
En stund efter vi kommit tillbaka kom min syster över på besök. Det var faktiskt ett litet plugg-besök där hon tog med sig några uppgifter som hon haft svårt för. Hon läser civilingenjör/lärare på KTH så de flesta kurser hon läser har jag ju noll-koll i, men hon har en kurs i Sannolikhet & Statistiklära som hon tragglar med - och där har jag ju faktiskt lite koll! 
Just idag var det lite oberoende stokastiska variabler som hade täppt till det. Jag känner när jag tittar på uppgifterna att det verkligen var närmare 7 år sedan jag höll på med det där i skolan! Men jag tyckte (och tycker fortfarande) att statistik är riktigt roligt & lättbegripligt, så efter att ha läst igenom kapitlet i läroboken kunde vi åtminstone lösa de flesta problem.
Tycker dock inte att hennes lärobok är särskilt bra, den utelämnar massvis med viktigt information. Jag hade en annan som var särskilt framtagen för ekonomer, så jag antar att författaren utgår från att ekonomer är mindre klipska än ingenjörer - inte mig emot, då kunde man ju begripa allt från början istället för att fastna! 
Min egen var desvärre bara lånad från en äldre elev och lämnades åter efter första året på högskolan när jag var klar med den. Synd, för de förklaringarna hade varit smidiga att gå tillbaka till nu. Har funderat på att köpa hem en stat-bok att ha hemma men det kommer ju faktiskt inte till användning så ofta. Mest när jag och Krister har invecklade filosofiska/luddiga samtal om byggen, världshunger, spelteori, altruism och liknande tokigheter...
 
Nåja, nu känner jag mig lite piggare och med lite mer energi. Så nu ska jag jobba lite här framför datorn i ett par timmar innan det är dags att ge sig ut i yrvädret med vovven igen!

Kommentera här: