Pigmentfläckar

Nu har det varit strålande sol i två dagar (underbart) och jag har suttit ute i uterummet och låtit solen skina i ansiktet. Igårkväll märkte jag dock att jag börjat att få pigmentfläckar - som fräknar ungefär - på området precis runt munnen.

En av min mammas vänner har berättat för mig att hon fick något liknande när hon väntade sitt andra barn - men där gick det superfort. Hon solade i kanske 30 minuter (han är dock född i augusti så jag antar att detta var i juni) och sedan hade hon fått pigmentförändringar runt hela munnen. Hon beskrev att det såg ut som om hon ätit choklad och kladdad ordentligt. Sedan tog det flera år för detta att blekna bort! 
Nu ser man ingenting idag av detta men hon närmar sig 60 också ;)

I vilket fall känner jag att jag absolut inte vill chansa. Så idag var det på med solfaktor 30 innan jag satte mig i uterummet, trots att det är lite mer halvmolnigt idag. 
Jag måste läsa på och se om detta gäller även när man ammar - vore jobbigt att råka glömma solskyddet i så fall!

Nu är det lite lunch (laxgryta, mums!) och sen är det dags för mitt möte.


Kommentera här: