FUR - Föda Utan Rädsla

När vi var på föreläsning hos den förlossningsmottagning där vi listat oss för någon månad sen berättade barnmorskan där att personalen var utbildad inom "FUR", alltså Föda Utan Rädsla.
 
I och med detta valde jag att köpa hem boken "Föda Utan Rädsla" av Susanna Heli. Framförallt ville jag veta hur denna metod skiljde sig från den profylaxkurs vi gått på för att kunna förstå hur och varför personalen på förlossningen ska komma att bemöta mig i olika situationer. Dessutom tror jag på att man kan plocka guldkorn ur olika idéer och metoder för att hitta det som passar just en själv väldigt bra. 
Jag är en typisk plugg-person som inte tror att man kan få för mycket information. 
 
Föda Utan Rädsla är en metod som utgår ifrån att kvinnan är gjord för att kunna föda och att det gäller att ta tillvara på verktyg och strategier som gör att man kan bemöta alla känslor som kommer under förlossningen och därmed skapa en trygg upplevelse. Att man ska kunna känna tillit till sig själv, sin partner/stödperson och sitt barn och veta att man tillsammans har allt som behövs för att kunna få en styrkande och bra förlossning. 
 
Till stor del tyckte jag den överensstämde med det vi lärt oss på profylaxkursen med Annas Profylax i det att själva grundtänket var väldigt liknande; kvinnan är gjord för att föda - man ska vända sig in i sig själv och fokusera på nuet - man ska acceptera alla känslor som sköljer över en och inte kämpa emot kroppen.
Den största skillnaden var att det var mycket mindre fokus på själva andningstekniken (där de istället tyckte att man kunde använda det sätt som passar den födande kvinnan bäst vare sig det är yoga-andning, profylaxandning eller annat) men istället mer fokus på den mentala förberedelsen. Av den anledningen tror jag att Annas Profylaxkurs passade mig och Krister bättre, eftersom han lätt tycker att den mentala biten kan kännas lite flummig och hokus-pokus. Jag är lite mer öppen för allt :)
 
Jag tyckte detta med det mentala kändes lite flummigt i början också, men sen när jag satte mig ner och faktiskt fokuserade på att svara på de frågor som ställdes i boken kände jag att de svar jag kom fram till var... Meningsfulla. Betydelsefulla. Säger så mycket om mig som person.  
Att faktiskt tänka igenom svar på flummiga frågor som "Skriv ner dina andliga och existentiella funderingar kring födandet. Vad kan födandet ha för större mening och perspektiv?" var i slutändan inte alls flummigt, utan väldigt givande. Jag känner mig stärkt efter att ha läst boken och önskar att jag köpt den tidigare. Jag kommer inte hinna göra alla de tankeövningar som finns däri till denna förlossning utan får helt enkelt hoppas på att jag kan ta med mig själva grundinställningen från boken när det väl är dags. 
 
Jag köpte boken på nätet som E-bok och den kostade då fjuttiga 55 kr. Otroligt smidigt då jag, efter att ha läst klart den, kunde föra över den till Kristers padda så att han kunde läsa den på bussen till och från jobbet. Nu är Krister en sån person som kan räkna antalet böcker han läst i sin livstid på sina två händer (varför jag kände det absolut nödvändigt att faktiskt gå en KURS i profylax och inte bara läsa en bok). Trots det tycker han också att detta är viktigt och jag som har läst boken kan därför peka på vilka kapitel och delar som jag tycker är viktigast att han tar till sig.
 
Jag är, som tidigare nämnt, riktigt taggad inför förlossningen i nuläget även om jag lär ångra det vid minst 1 tillfälle framöver ;) 
 
 

Kommentera här: