Veckosammanfattning vecka 35 & magbilder vecka 36

Sammanfattning vecka 35
Denna vecka har verkligen bara sprungit förbi känns det som! Jag har jobbat så himla mycket nu, dels ute hos klienter men även med det egna företaget för att få klart bokslut+årsredovisning så fort som möjligt. Vill absolut ha det klart och färdigt innan det börjar närma sig Ärtans födelsedag.
Veckan började förra helgen med mycket förvärkar, ganska ihållande sådana också, som framförallt kom om nätterna. Jag fick därför inte särskilt mycket sammanhängande sömn. Jag jobbade ute hos klient mån-fre och jobbade med vårt egna företag om kvällarna. På onsdagen var vi iväg till MVC för en föräldrautbildning som kändes intressant och nyttig. Det var kanske inte så mycket nytt men det var en bra sammanfattning av alla de olika bitar av information som man samlat ihop från olika ställen under graviditetens gång. 
Jag hann även med en slädtur med syrran och sedan även en fikakväll med semlor hemma hos henne och hennes sambo tillsammans med lite andra goda vänner.
Jag tvättade även upp och sorterade Ärtans alla kläder.
 
Höjdpunkten denna vecka måste, förutom slädtur och fikakväll, ha varit på föräldrautbildningen när de sa att förvärkar bereder väg för förlossningen genom att mjuka upp livmodertappen. Det visste jag inte! Efter det välkomnade jag alla förvärkar på ett helt annat sätt. Jag trodde att de, liksom sammandragningarna, bara var att livmodern övade sig och inte hade någon effekt alls. Men tydligen så kan de hjälpa till en bit på vägen! :)
 
Jobbigast denna vecka var att jag har börjat känna mig lite stressad över jobbet - att jag inte längre kan hinna göra både det och fokusera så mycket på graviditeten som jag vill. Jag har bestämt mig för att köra på en vecka till för att avsluta det viktigaste ute hos mina klienter men att sen absolut sätta stopp och dra ner mina timmar till max halvtid. Jag tror att det är nyttigt att jag from vecka 37 kan börja vila upp mig och peppa kroppen inför förlossning istället!
 
Vecka 36
 
Ärtan är nu ca 45 cm lång (seriöst? hur får hon plats!?) och väger ungefär 2,6-2,8kg denna vecka. Hon jobbar denna vecka på att lagra på sig lite fett som hon kommer behöva första tiden. Hon är även täckt med ett lager fosterfett. Inne i magen ligger hon och tränar på att andas.
 
Vi har nu passerat 88% av graviditeten och det kan börja märkas i mammakroppen genom att man kan få ont lite här & var och kanske svårt att sova. Jag har som sagt problem med sömnen vissa nätter men har i övrigt inte märkt av några nya krämpor, vilket känns väldigt bra! Nu när förvärkarna kan associeras med något positivt räknar jag inte längre in dem som "krämpor", haha ;)
 
Magbilder vecka 36 (35+1)
 
 
 
 
 Just idag känner jag mig väldigt glad över min gravidmage. Tycker den är rund och fin. Vissa dagar är självklart inte lika roliga, då när jag känner mig tung och otymplig, men just idag är en bra dag :) 
Inga bristningar ännu, får se när de dyker upp (magen är ju riktigt stor redan nu!)
 
 
 

Kommentera här: