BVC-besök

Måste erkänna mig väldigt besviken över dagens hembesök från BVC. Jag har känt mig så trygg och väl omhändertagen hos MVC under graviditetens gång att jag måste blivit bortskämd. Framgick klart och tydligt från kvinnan som var här att BVC huvudsakligen gällde vaccinationer och mätning av vikt, längd, osv. Inte om man oroar sig över sjukdom eller så hos sitt barn. Egentligen inte en rådfrågningsinstitution alls; 30 min telefontid 4 dgr/v och drop-in möjlighet 1h/v då man absolut inte kunde ta upp tid att diskutera amningsproblem eller liknande. För sjukdomar är det alltså 1177 eller barnläkare som gäller. För amning vet jag inte, antar att man får försöka komma i kontakt med Amningshjälpen på egen hand i så fall. 

Sjukt ogivande. Men det är alltså meningen att det ska vara så?

Fick uppenbarligen inget bra svar på min fråga ang. Bröstkörtlarna som har lite rodnad - det är ju en sjukdomsfråga och ligger alltså utanför BVCs område.
Suck. 

När jag sa att jag haft väldigt ont under mjölkstasen pga spända bröst frågade hon om jag inte provat amningsnapp. Var tvungen att svara att jag ju inte haft några problem med bröstvårtorna och att Idun tog stora fina tag, utan att det gjort ont för det var så spänt. Förstår inte vad hon fick amningsnappen ifrån? 

På svar om tips för iduns torra fötter (som vi smörjer med bröstmjölk) tyckte hon att vi kunde tvätta med barntvål. Det går tvärt emot råden vi fick på BB och finns inte på världskartan att vi gör kan jag säga!
Jag struntade därför i att ställa fler frågor, jag ville inte ha fler svar.

Funderar på om man kan byta person på BVC, vet att man kan byta barnmorska på MVC om man inte klickar. Ska prata lite mer med Krister om det när den värsta chocken lagt sig.

Usch. Blev riktigt sänkt av detta.
Positivt är i alla fall att Idun nu somnat hos Krister och jag hoppas att hon kan få sova så en liten stund till. Stackarn måste vara helt slut nu! 



Kommentarer:

1 Anonym:

Hej!
Usch, jag lider med dig/er när jag läser vad du skriver....
Vi hade besök av BVC i torsdags och kände mig sååå nöjd med besöket!
Vi pratade om amning, amningsnapp (som jag tar hjälp av idag), bajs, kiss, torra fötter, sjukdomar, telefontider och allt vad jag behövde prata om!
Jag är så nöjd med besöket och tycker därför du bör överväga att byta person så ni "klickar" eller kanske tom byta BVC (vet inte om du ens har ett utbud där du bor!?!)
Jag skickat styrkekramar och önskar er lycka till! // Mikaela

2 Anonym:

Hej!
Usch, jag lider med dig/er när jag läser vad du skriver....
Vi hade besök av BVC i torsdags och kände mig sååå nöjd med besöket!
Vi pratade om amning, amningsnapp (som jag tar hjälp av idag), bajs, kiss, torra fötter, sjukdomar, telefontider och allt vad jag behövde prata om!
Jag är så nöjd med besöket och tycker därför du bör överväga att byta person så ni "klickar" eller kanske tom byta BVC (vet inte om du ens har ett utbud där du bor!?!)
Jag skickat styrkekramar och önskar er lycka till! // Mikaela

Svar: Det låter precis som jag föreställt mig att det borde vara! Vi ska absolut titta på att byta, det är som du skriver att ibland klickar man helt enkelt inte. Tack :)
Sofie

Kommentera här: