Äggjakt

Verkligen nöjd med denna helg även om det var lite tjorvligt med sömnen i lördags morse (då Idun vaknade och tyckte det var dags för morgon kl 4. Hon somnade inte om förrän klockan slagit 5). 
Bara det att solen kommit tillbaka gör ju så mycket för själen, tycker jag! Jag diskuterade det med K, när var det vi såg solen senast? Vi båda tror att vi inte haft så här fina dagar sen i november, någon gång. Då gick solen ner och det är första gången vi ser den igen nu. Vi kan kanske vara lite väl melodramatiska...
 
I vilket fall. Vi tog ju en hel del promenader med vagnen denna helg. Många gånger låg I och sov, hon älskar att sova i vagnen och det krävs inte mycket för att hon ska vaggas till sömns däri. Men även när hon inte är sömnig tycker hon numer att det är ganska så trevligt att åka vagn, vilket passar oss utmärkt då vi tycker om att röra mycket på oss!
 
Det är en sådan frihetskänsla att kunna sätta foten utanför dörren och inte behöva gå mer än 100 meter för att komma till skogen. Det är ju smidigt att bo nära centrum och så men jag hade inte haft något emot att bo ännu mer på vischan. Dock delar jag inte drömmen om ett litet torp uppe i Norrland, jag skulle sakna solen och ljuset och värmen alltför mycket under den långa, bistra vintern. Även om jag kan hålla med om att drömmen känns väldigt romantisk och kan förstå varför allt fler stockholmare drömmer om det. 
 
 
 
Eftersom jag skulle göra gnocchi i söndags eftermiddag behövde jag ägg. Det går åt en hel del ägg i vårt hushåll så det 12-pack jag köpte i affären var redan slut. Så jag smet in i hönshuset och satte hoppet till att vår lilla dvärghöna hade värpt lite sen jag var där sist. 
Så här på vintern är det faktiskt mest vårt lilla hushåll som nyttjar de få ägg som produceras, så jag hade tur! Lilla Grå hade lagt inte mindre än 8 ägg sedan jag tömde där senast, den 31/12! Det var inte illa. Givetvis behöver inte alla ha varit hennes, men mestadels är det nog det. Hon är en riktig hönsmamma som både värper och ruvar. Hon ruvar gärna andras ägg också. Sedan är hennes ägg betydligt mindre än de andras, så de är lätta att känna igen.
 
Det är kanske många som inte vet det, men höns äggproduktion stimuleras till stor del av ljus och värme. Det är inte så konstigt egentligen - det är inte så himla bra för kycklingar att födas mitt i vintern när det är så kallt att det mesta är fruset och det är svårt att hitta mat (om fåglarna levt i det vilda). Därför har de som håller värphöns för produktion ofta artificiell belysning på under vintern för att se till att hönsen fortsätter producera upp till sin fulla kapacitet året om. Det är inte särskilt naturligt för höns att värpa så mycket och därför blir en sådan värphöna uttjänt ganska fort. En del värperier slaktar sina höns efter 2 år då de inte längre anses vara lönsamma. Detta är ännu en anledning till att jag helst äter hemproducerade ägg, men nackdelen är ju den att vi inte får så många ägg på vintern då de flesta hönsen slutar producera helt eller kanske lägger ett ägg i veckan.
Förutom lilla Grå då! 
 
 
Här är hon tillsammans med en av de två kycklingar som hon fick ruva fram i somras. Helt ärligt vet jag inte exakt vad hon är för ras, men ni ser ju själva hur liten hon är! Tror det kan vara en Dvärg Orpington, men är inte helt säker. Av dvärgras är hon helt klart.
 
 

Kommentera här: