Det luktar som hemma

När man varit bortrest från gården i någon vecka eller två kan man verkligen känna hur skönt det är att komma hem. Det är en särskild känsla av lättnad
Jag minns att jag satt på tunnelbanan ut från stan under min studietid (pluggade på högskola i stan) och liksom drog en lättnads suck när jag åkte över sundet precis bortanför tullarna. Åh. Jag vill aldrig mer bo i stan!
Många av de barn som besöker oss tycker att det luktar illa inne hos djuren. Jag tycker det luktar som hemma. Tror många hästmänniskor känner igen sig i detta: doften av hösilage blandat med hästtagel och varma, levande djur. Och en del hästskit såklart! Man är så van vid lukten att man inte ens märker av den längre.
Ett undantag från regeln är bocken, eller bockarna när vi har flera. De luktar verkligen fränt, en stark getdoft. Det kommer aldrig lukta gott! 

Vart vill jag komma med detta? Jag förstår att livet på landet med djur inte passar för alla men för mig är det det bästa som finns.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentera här: