Niaträning 3/1-2018

Det var så fint väder så jag kunde inte hålla mig från att smita ut fastän jag hade viktigare saker att göra egentligen. Underlaget var ju äntligen ganska bra också, tvungen att passa på!
Nu var det 3 veckor sen jag red nia sist eftersom jag först blev sjuk, sen kom julen och så blev jag sjuk igen. Men idag vågade jag prova på och om allt känns bra imorgon kör jag på på fredag igen.

Upplägget var som följande:
- leta efter hästen i vinterhagen i 20 minuter (suck)
- fixa iordning och sedan rida fram på halvlång tygel runt ponnyrundan o då även ta 1-2 galoppfattningar
- hoppa av hästen och träna lite för hand; små volter där jag ber henne flytta in inre bak (jag kör mkt eamon hickey), backa och följa mig samt beröm med smekningar när hon gör rätt.
- fortfarande för hand; påminna om sidvärtsrörelser. Skänkelvikning längs långsidan åt båda håll och framdelsvändning på en fyrkant.
- hoppa upp och fortsätta med framdelsvändningar, ett par varv på fyrkanten åt vardera håll o avsluta när det känns riktigt bra.
- jobba på A-volten med att gå på böjt spår, försöka få henne att gå ställd inåt och någorlunda böjd och mjuk i kroppen. Öva på att runda runt inner.

Allt som allt gick det väldigt bra. Jag tycker hon är en riktig kämpe men hon är "ett sto" så hon tjafsar när det börjar bli jobbigt. Gäller bara att känna henne o inte ge upp då för strax efter så släpper det! Vi fick några riktigt fina framdelsvändningar men det bästa var nog att hon trampade riktigt fint några steg i hennes jobbiga varv när vi var på volten. Hon tog innerskänkeln riktigt bra i båda varven :)
Hon börjar bli en riktig pärla den där! Hon kommer få sättas i arbete redan denna sommar, det blir super!

(null)

(null)



Kommentera här: