Ploppträning 20/1

Plopp
Plopp är en ponny som tyvärr hamnat lite mellan stolarna här. I och med min graviditet - och sen bebis - har jag haft begränsad möjlighet att lägga tid på hästar det senaste 1,5 året. Den tiden jag kunnat ta har jag mest ägnat åt Nia. Plopp är bara 1 år yngre och fyller alltså 5 i vår, trots det är han varken inriden eller inkörd och inte särskilt hanterad i förberedande syfte heller. Jag har helt enkelt inte haft tid och på gården har vi ingen annan med tillräckliga kunskaper för att göra det istället för mig.

Denna vår har jag bett en av stalltjejerna om hjälp och tanken är att hon ska göra detta med mig men att jag mest ska vara ett stöd när hon tränar ponnyn. Då kan jag ha hand om I samtidigt. Det är en jätteduktig tjej med bra intuition och hästhand så jag tror det blir en bra lösning.
Dock så känner jag att jag måste preppa ponnyn lite innan jag låter någon annan börja hantera honom i syfte att utbilda honom. Framförallt för att jag knappt känner ponnyn själv. Jag behöver veta hur han reagerar i olika situationer, vad han tycker är svårt och vad han har lätt för, innan jag kan utbilda någon annan att utbilda honom. Lite snurrigt det där.

Dagens träning 
Vi började med att gå igenom lite utrustning med fokus på träns. Han tuggade en hel del i början men det gav med sig efter en 5-10 minuter och han kändes då tillfreds med bettet. 
Sadeln kändes OK. Den klämmer inte åt någonstans och ligger jämnt mot ryggen men den känns liten/kort. Han har så jäkla bred rygg och noll manke så jag gjorde mitt bästa för att hitta något bra! Tyckte som sagt den satt bra även om den inte såg så proportionerlig ut. 
Nästa steg var bara att lära känna honom lite och vänja honom vid mig. Kör som sagt lite Eamon Hickey-stil med volter - beröm - backa - beröm - komma mot mig - beröm och så vidare med fokus på avslappning och fokus på mig. Det kändes OK. 
Jag vet från början att han har jättesvårt för att vara utan andra hästar, det är nog ett av våra största hinder. Så han kändes stel och motvillig när jag bad honom vända från hagen och mer villig när jag bad honom vända till hagen. Fokus låg med andra ord inte på mig. Å andra sidan kändes han inte så spänd eller nervös, mer otålig och ointresserad.
Men vi jobbade på det och han verkade uppskatta berömet (smekningar över panna och ögon) mer och mer. Vi avslutade när han sökte sig mot mig för att få beröm eftersom det ju indikerade mer fokus på mig. Vi höll på i kanske 15 minuter och han kändes redan då ganska så slut! Vi får nog bygga upp det sakta, hehe... 

Vi har sagt att vi ska köra igång träningen i början av mars så jag hoppas kunna öva på detta med Plopp 4-5 gånger innan dess för att lära känna honom bättre och för att han ska få mer intresse/fokus på mig. Sen så får vi se hur långt vi kommit och tar det därifrån.

Spännande! 

(null)

(null)

(null)

Kommentera här: