Uppföljning gulsot

Idag hade vi tid för koll av gulsoten igen och när de ringde upp 2h efter besöket visade det sig att E gått över de gränsvärden som finns avseende när behandling ska påbörjas. Gränsvärdet är 300 och hon hade 303 så de var noga med att säga att det inte är farligt på något sätt men bra att följa upp och behandla ändå. Vet inte om jag förstod det hela rätt men uppfattade det som att gränsvärdet är 350 "egentligen" men iom AB0-immuniseringen sänks gränsvärdet med 50 pga den ökade risken att utveckla gulsot. 
Vi fick komma till neonatalavdelningen där vi även fick låna hem en Bilisoft, som en mjuk plastmatta som bebisen ligger på och som avger ett blått ljus som bryter ner bilirubinet. Jätteskönt att det går att låna hem så vi slipper läggas in! Stor fördel för oss. Imorgon skulle vi kommit in för återbesök men de ringde upp och sa att de gör ett hembesök istället, så himla skönt att inte behöva åka in, det var bokat lite mitt i Is sovstund så det uppskattas. 

(null)
Lilla E ligger på mattan i sitt nest med en filt på. Både jag o K tyckte att det påminde om avatar! Haha...
(Ögonbindeln är för att skydda mot ljuset som är ganska starkt)

E verkar inte märka någon skillnad mellan att ligga på bilisoften eller utan så det känns bra. Hoppas hennes värden ligger stabilt/sjunker till imorgon, men vi får se! Det brukar tydligen toppa 4-5:e dagen (hon är född torsdag 01:34 så blir 5 hela dagar inatt) för att sedan plana ut och avta. Skönt att sjukvården håller bra koll på detta, gulsot är ju lätt att åtgärda men kan få hemska konsekvenser om det missas...

Mjölkstasen peakade inatt för mig men E äter mycket & ofta nattetid vilket underlättar och efter 2 alvedon vid 02 kunde jag äntligen somna. Har varit jobbigt idag med men tror att det kommer vända och bli mycket bättre efter denna natten, håller tummarna! Är verkligen otroligt otroligt smärtsamt.. ska gå och få i mig lite mer alvedon nu, tänkte prova med bara 1 tablett nu och se om det räcker. 

Imorgon står alltså hembesök på schemat och sen hoppas jag hinna med en fotografering av E också, vi får se hur jag känner att jag orkar imorgon. Det tar självklart på krafterna rent mentalt att hon inte är helt frisk även om hon faktiskt mår bra. Hoppas på att detta snart är avslutat så att vi kan börja hitta lite rutiner som familj.


Kommentera här: