Mjölken

Jag har uteslutit allt mjölkprotein ur min kost sen den 23/12 eftersom det blev ohållbart med Emmas stackars mage och jag kände att det var det enda som JAG kunde göra åt saken. Med tiden har hennes mage blivit stadigt bättre och på sistone har det funkat felfritt.
Därför ville jag testa och se om hennes tarm mognat (eller liknande) eller om det faktiskt berodde på mjölken. Så i tisdags när vi åt burgare så tog jag ost på min.

Reaktionen blev minst sagt extrem. Ca 24h senare, när K var med barnen på IKEA och jag jobbade, fick han utstå 2 timmars skrik från ledsen bebis mellan sovstunderna. När jag tog över barnen efter lunch var det lika: Es mage var hård och spänd och röd och hon skrek otröstligt. Det gick över efter 30 minuter, vilket var skönt.
Då hade jag tyvärr redan hunnit få i mig mjölk den dagen och vår nattning både i onsdags och igårkväll har blivit påverkade. Så nu är det bestämt. Ingen mer mjölk för mig fram till dess att vi slutar amma & så håller jag tummarna för att det växer bort från Emma, som det gör hos de flesta barn. 

Jag minns att det dröjde ca 10 dagar innan hon kändes "normal" igen efter jag slutade med mjölken runt jul så jag tror att vi ska vara i fas i tid till fjällenresan. Riktigt bra var det efter 2-3 veckor, vilket borde vara innan vi åker till Teneriffa. Sedan tycker jag inte att det borde ta lika lång tid denna gång eftersom det verkligen har varit väldigt små mängder mjölkprotein som jag fått i mig, men jag vet inte exakt hur det fungerar. 

Idag gjorde jag en supersmarrig omelett till lunch på karamelliserad lök, soltorkade tomater och spenat. Smaksatte med balsamvinäger, mums! I åt spenatpannkakor men fick smaka av mig, hon tyckte också att det var gott.

(null)

(null)

(null)

Kommentera här: