Niaträning 20/1

Nu har jag haft ett långt riduppehåll med Nia, runt 2 veckor skulle jag tro. Det gör inte så mycket dels eftersom vi har väldigt låga krav utbildningsmässigt samt dels eftersom hästarna här på gården generellt sätt inte jobbar så ofta så det är inget hon måste vänja sig vid. De är flockhästar som går ute tillsammans och kommer in och hittar på någonting ca 3 dagar per vecka. Mer sommartid, givetvis, då vi har läger på gården. 

I vilket fall har vi haft uppehåll på grund av underlaget. Jag tyckte hon kändes ömfotad på det hårda underlaget och ville därför inte rida på det (vi har ju inget ridhus). Nu har ju snön kommit så då blev allt automatiskt mjukt! 
Dessutom har vi bara ridit på ridbanan och tränat på sidvärtsrörelser och avslappning/lösgörande arbete på sistone. Det är såklart jobbigt för henne och hon har inte tyckt att det varit så kul även om hon sköter sig bra. Jag tyckte i alla fall att vi båda behövde ett break och bestämde mig därför för en uteritt idag.
Det är vår första uteritt helt utan andra hästar, och det är ju träning i sig. Hon skötte sig jättebra. På ett ställe har någon slängt ut en trasig kontorsstol i skogen och den var superläskig! Den ville hon inte gå förbi så då fick jag hoppa av och leda fram henne. När hon väl fått nosa på den lite lugnade hon sig och vi kunde rida förbi. Vi gick förbi den på hemvägen också och då saktade hon bara av till skritt men i övrigt gick det bra. 
Det var mjukt i backen och svalt i luften så hon taggade till! Det var superskoj och vi fick till två-tre fina galoppfattningar och flera fina övergångar. Så duktig ponny. Trygg och arbetsvillig känns hon också. Kul!

(null)
Snart hemma igen

Kommentera här: