Hon säger nej!

Hittills i sitt lilla liv sagt JA till i princip allt men nu börjar vi märka att hon även lärt sig vad NEJ betyder, och har börjat använda sig av det också. Hon kan skaka på huvudet tydligt när jag säger att vi måste ta på oss tjocktröjan innan vi går ut, eller när jag frågar om hon vill ha mer mat. Så söt så man smälter! Än så länge har jag bara uppfattat det som att hon nu kan uttrycka sig när hon inte vill/behöver något, snarare än att hon använder ordet för att testa eller som "trots". Vi får se när det vänder...
Men det händer mycket mer just nu. I har kommit in i en fas där hon börjar härma våra ord även om hon kanske inte vet vad de betyder. Häromdagen förklarade jag att vi skulle åka och hämta upp moster & lillkusin för att åka till IKEA, varpå I svarade "EA". Så nu tror jag att det kan börja hända saker på talfronten. Det blir nog fler ord som bara vi föräldrar kan förstå (tidigare har hon uttryckt sig mindre spontant o mer eftertänksamt) men bara till en början, sedan lär det explodera. Senaste veckan har hon tex sagt "svamp", "vagn", "jacka", "kaka", och säkert fler ord jag inte kommer på. Dessutom har hon försökt härma andra saker, till exempel "mjiao", "Bianca" (en av våra getter heter det), och så "IKEA", och mycket mer!
Jättespännande och sååå roligt!

Idag har vår lilla unge varit en stjärna men jag är trött ändå, dels pga jobb men framförallt bara graviditeten! Vi gick in i vecka 37 idag. 37! Galet. 
Idag har vi pulat i köket; kokat lingonsylt, bakat kakor till höstlovslägret, preppat middag och bara städat. Sällan hon är så "tillåtande" i köket - hon är en matglad tjej och hon vet att matlagning brukar innebära mat inom kort och då blir hon väldigt lätt tjurig och tvär när hon inte får något. Men inte idag! Hon har lekt & trixat och hjälpt till. Sötnöten!
Sedan kom syrran o kusinen över o hjälpte mig ta in ponnysar till kvällens djurkul. Sen fikade vi en massa också! 

Nu är det läggdags! 
Godnatt!

(null)

Kommentera här: