Idun 9 månader

Nu har det gått otroligt länge sen jag skrev. Det är ganska självvalt och inte så mycket pga tidsbrist. Ändå känner jag att dessa Idun-uppdateringar 1 gång/månad är roliga att titta tillbaka på och lagom att skriva.
Sist jag skrev var Idun 6 månader och hade börjat krypa.

När Idun var 7 månader hade hon redan börjat ställa sig upp och hålla balansen mot vårt skoställ (perfekt att hålla i sig i). Hon kunde stå och försöka balansera hur länge som helst. Jag buffrade upp med filtar och kuddar runt henne så hon inte skulle slå sig då hon trillade (vilket hon gjorde ofta). Vi gick över mer på fast föda, introducerade välling, tog bort nattamningen och lät Idun börja få sova i sitt egna rum. En stor omställning som ändå bara tog runt 1 vecka att få till bra.
Idun kunde nu även sitta stadigt på egen hand.

När Idun var 8 månader hade hon börjat ställa sig upp mot soffan, soffbordet, köksskåp... ja, allt hon kunde komma åt  egentligen. Hon hade även börjat röra sig i sidled längs möblerna lite. 
Hon var fortsatt glad & positiv mot nya människor. Underbar nattsömn med goda rutiner! Att ta bort nattamningen gjorde stor skillnad, hon vaknade kanske 1-max 2 gånger per natt men att få henne att somna om gick på kanske 5 minuter (napp/vatten). Dock började hon vakna vid 4:30/5 på morgonen och gjorde morgon då när hon var precis runt 8 månader.
Vid 8 månader hade vi slutat med amningen helt, mest pga matglad tjej.

Nu är Idun 9 månader och de där tidiga mornarna tror vi nu berodde främst på tandsprickning, för nu har Idun fått 2 tänder i nederkäken. Den första kunde vi se någon vecka efter 8-månadersdagen.
Vi har varit utomlands och flugit flygplan (gick jättebra!) och sett mycket som är nytt för en liten bebis. Börjat med tandborstning, badat i pool och charmat hotellpersonal.
Nattsömnen är nu återställd, hon sover oftast fram till 6:30/7 men lägger sig rätt sent (19:30/20). Ändå en rutin som verkar passa henne o som funkar väldigt fint för oss. Ibland vaknar hon inte alls på natten, ibland upp till 2 ggr/natt. Fortsatt lätt att få henne att somna om. Hon sover lite knasigt på dagen (oftast 3x20 min) men iom att natten funkar så fint ser vi ingen anledning att ändra på hennes rutiner.
Iom att hon inte har fått så mycket tänder ännu är det framförallt mycket puréer vi matar med men det känns på henne nu som om ytterligare tänder är på väg fastän man inte kan se något nu. 
Idun har inte sagt några ord än (men hon tycker mycket om att prata på sitt egna jollerspråk). Dock verkar hon nu uppfatta några saker vi säger och vet vad de betyder:
-Idun
-kom
-nej
-bra
-"aaa" (vi vill att hon ska gapa)
Ibland väljer hon bara att strunta i det vi säger ;) 

Det går så fort nu... där när hon började ställa sig mot saker när hon bara var 6 månader så sa vi att hon nog går innan jul (då hon blir 10-månader). Det tror jag inte längre, även om hennes balans utvecklats något otroligt. Men än så länge känns det inte som om att hon vill gå - tror inte hon ser poängen i det. Fram till det att hon vill så lär det inte bli av! Men det är ingen brådska för mig, runt 1 år är ju mer vanligt så däromkring blir kanske lagom för henne. Vi får se!

(null)
Idun hjälper mig slå in lite klappar

Krister är på julbord med sitt förra jobb idag (som han konsultat åt nu under senhösten) så jag är ensam hemma. Ska försöka få lite sömn eftersom jag har både nattning, natt och morgon - samtidigt som sömnen lär bli orolig iom misstänkt tandsprickning som jag nämnde tidigare. 
Så godnatt!

Kommentera här: