En bra dag

Glad 1a maj! 
Vi firade Valborg uppe hos Ks mamma & man i deras torp några mil utanför Uppsala. Ks bror och brorsbarn var där också. Han är 4 år nu och Is stora idol, hon tycker att han är SÅ spännande och som grädde på moset tycker han att I är rätt kul också, trots att hon är så liten. Lyckat!!

Ks bror M hade hjälpt dem fälla ett stort träd som låg nära torpet och som börjat ruttna så när vi kom dit efter lunch (jag jobbade halvdag först) hjälpte vi till att stapla stockar och dra bort ris till vår egna lilla valborgsbrasa. Kändes så idylliskt med barnen och hundarna som sprang omkring runt fötterna 😉 
(null)

Fullt med vitsippor och blåsippor var det på tomten också. Vackert!

Efter en dag med arbete och en del spring efter barn var jag rejält trött och hungrig. Svärmor hade fixat en skål popcorn till mig (hur snällt? Sa bara att jag var sugen då K ätit det kvällen innan) och så hade vi haft med lite bullar till fika. Trots det har jag en bestämd mat- och sovklocka och strax innan kl 18 började magen vråla. 
Ett litet tag senare fick vi dock godaste grillade hamburgarna! Alltså, mums! Och majskolv till det. I fick smaka lite av storkusinens majs och hamburgerbröd, vilket ju var supergulligt. Vi gör fortfarande egen mat till henne men jag LÄNGTAR tills käktänderna kommer så hon kan börja tugga lite någorlunda...
Vi kom iväg runt 21 och I somnade direkt i bilen (och jag med). Tack och lov sov hon sedan lugnt hela natten fram till kl 7, vilken lyx! Vi fick verkligen sova ut. Kände att jag behövde det. Var så trött och mådde superilla när vi kom hem igårkväll. Mådde mycket bättre efter en god natts sömn! 

Idag avbröts morgonpromenaden av att vi fick rusa ner till ladugården och hjälpa bonde & vet att vända en ko som fått kalvförlamning under natten. Bildas så mycket gas i magarna som inte kommer ut om de enbart ligger på sidan, varför det var viktigt att vända henne iom att hon inte kunde själv. Det var tungt, även på 4 personer. Kon väger nog runt 500kg. Nu håller jag tummarna för att allt går bra, hon är min favorit i ladugården - vår äldsta ko. Detta var hennes nionde kalv och kommer få bli hennes sista oavsett hur det går nu.
På tal om kalv så bekantade sig I med den lite närmare. Hon var så söt och ville fram hela tiden, tillslut fick vi stänga in den för att den skulle få ligga ifred när vi alla jobbade med kossan. Men hon fick hälsa på den sen när läget lugnat ned sig.

(null)

Resten av dagen har jag och I mest myst medan K varit ute och jobbat på gården. Jag och I ritade lite, handlade och läste lite bok. Vid eftermiddagspromenaden gick vi ut och hjälpte K lite, väldigt mysigt.
Sen fick vi superväder så nu ligger jag och glassar i solen medan resten av familjen återgick till arbetet. Lyx!

Välkommen älskade maj, min favoritmånad! ❤️

Kommentera här: