Sagan om köket

Igår spenderade jag och I en stor del av dagen i köket. Vad jag trivs bra i vårt kök!
Ni skulle sett när vi flyttade in här, senaste renoveringen var gjord lite hafsigt någon gång på 70-talet med allt vad det innebär. Ni vet, gröna väggar, bruna plastmattor (heltäcknings) på golvet och en himla massa furu. Inte jättemysigt. 
 
(Även om köket inte såg ut som vi ville fyllde det ändå sin funktion. Så himla många fina minnen vi har härifrån! Inte minst från när jag bara var en liten stalltjej som sov över här med mina ponnytjejer och tanken på killar och att flytta hemifrån kändes otroligt främmande...)
 
Alltså snacka om en walk down memory lane... Så små vi alla var då!
 
Vi flyttade in i Norrgården sommaren 2010 men då var det långt ifrån klart att vi skulle flytta dit, även om jag och K gärna ville det. 
Sommaren 2011 satte renoveringen igång och vilken tid det tog! Vi hade en byggfirma här som vi inte alls trivdes med men eftersom vi inte äger huset så fick inte vi välja. Renoveringen drog ut på tiden och det tog firman över 7 månader att göra ett badrum och bygga en ny trapp. Nåja. Vi lyckades i vilket fall komma överens med ägarna om att vi skulle få renovera kök och sovrum själva, och så blev det!
Vi planerade köket tillsammans men det var K som gjorde allt. Han började vintern 2012 när jag var bortrest med min mamma i en vecka. När jag kom hem hade han fixat grunden samt tilläggsisolerat, rörmokaren hade dragit om avloppen och elektrikern hade varit på plats.
 
 
K märkte också när han fixade grunden (trampat jordgolv som bas här) att under den äckliga, fula, bruna heltäckningsmattan låg originalgolvet kvar! Vilken lycka! Den vackra pärlsponten som klädde väggarna hade dessutom en bekant varit förbi och spraymålat vita, lyx!
Tillsammans fixade vi med inredning och så. Det som sedan var slutresultatet var verkligen över förväntan! Ljust, rymligt, luftigt och praktiskt. Bästa rummet i huset tycker jag ofta. 
 
Spisen fick sig en ordentlig uppfräschning och där satte vi dessutom in en vanlig (induktions-)spis. Ägarna ville inte sätta in ny ventilation då det skulle förändra husets yttre/fasaden så då får vi nyttja det naturliga utblåset som skapas i vedugnens skorsten.

Min kompis från Sydkorea var här första julen efter vi invigde köket. Då hade vi hunnit boa in oss ordentligt och det kändes roligt att kunna få visa upp något vi verkligen kände oss nöjda med att leva och bo i.
 
Jag älskar att stå här i köket och laga mat eller baka medan lilla I leker runt på golvet. Bli grinig när hon får tag på vovvens vattenskål och leker hela havet stormar. Att se ut över fägården och kunna hålla ett öga på vad som händer där ute. Eller kika ut mot gräsmattan och se Rocky ligga där och vakta. 

Drömköket!
 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Hej! Jag undrar hur ni gjorde med golvet dvs. jordgolvet när ni renoverade detta? Har liknande golv med stora bekymmer just nu. Tacksam för svar via mail till mig.

Svar: Hej Maria! Jag var inte med och gjorde golvet, det jag vet är att han tog bort allt golv och kollade jorden undertill då mycket sjunkit bort. Fyllde på med mer jord för att isolera. Men jag är inget proffs och detta kanske inte funkar för alla hus, bästa är att kontakta en snickare som kan gamla hus för att få rätt råd! Lycka till!
Sofie

Kommentera här: