I’m dreaming of a white christmas...

Tänker mig att det är många fler än jag som börjar med julmyset lite väl tidigt. Jag får begränsa mig själv en del i detta. Jag har satt upp 1a november som personlig gräns för att lyssna på julmusik, pyntet kommer upp till 1a advent och inte tidigare, osv.. 
Trots det vill jag inte begränsa mig alltför mycket. Jag har märkt att längtan och väntan på julen överträffar själva högtidshelgen i många fall. Och vad är egentligen fel med det? 
Jag brukar alltid tycka om julafton och dagarna däromkring men de ÄR faktiskt ganska hektiska, det är sällan snö/frost utan oftast slask och regn och slutligen går man omkring med den där ständiga jag-har-ätit-lite-för-mycket-illamåendet som nog de flesta känner igen. Jag är redo för en cleanse varje nyår och granen skickas ut redan i mellandagarna. 
Trots det uppstår denna ständiga längtan varje år och efter att ha försökt streta emot några gånger har jag kommit fram till att jag mår mycket bättre av att släppa loss lite mer och njuta av julmusik, julpyssel, julbak, julfoto, juleldning, adventskalender, julkonserter, osv., hela november och december.

Nu är vi alltså inne i november och julmusiken spelas varm här hemma. Vi har en härlig spellista på runt 100 låtar som vi samlat ihop över åren. Några nya läggs till varje år.
Jag och K anordnar en julbordslunch för våra familjer i mitten på december eftersom det traditionella julbordet inte kommer kännas så lämpligt i år, om några år blir det aktuellt igen. Jag filar även på inbjudningarna till mitt årliga pepparkakshusbak och har planerat en övernattning på gården där ungdomsledarna ska få julpyssla & pynta våra djurstallar. Juldagspizzabaket är inplanerat med Ks mammas sida. En adventskalender till I är inköpt. Ja, mycket känns redan färdigt!

I dagarna var jag och K i centrum och slog då till på en ny ljusstake som passar så fint i vardagsrummet där vi försöker fylla på med mässingdetaljer. Denna fungerar extra bra vid jul då den även kan agera adventsljusstake! 

(null)

Så denna tänds flera gånger om dagen. I är så duktig och förstår att hon inte får röra den. "Ajaj!" Säger hon och pekar. Helt rätt!

Nu ska jag preppa kvällens middag här hemma, det blir pulled beef på bog från kvigan vi fick i somras. Det är mest grytbitar/dyl kvar nu så jag planerar in långkok någon dag i veckan. Inga problem när I fortfarande sover väldigt bra dagtid!

Kommentera här: