Sockerfritt januari

Nu har vi ju kommit 2 av 4 veckor på vår sockerfria månad och det är skönt. Idag har jag gjort urgoda sockerfria snacks så det finns något att stoppa i sig när suget känns ohejdbart!
Nej hittills har det gått riktigt bra, jag har passat på att köpa hem ordentligt med frukt och grönsaker att snacksa på om kvällarna.

Varför kör vi då en sockerfri månad? Jo, jag känner att jag väldigt snabbt blir beroende om jag äter mycket socker många dagar i följd. Under jul blir det både pepparkakor, choklad, efterrätter, sötsaker och annat mumsigt som står framme konstant och finns tillgängligt hemma. Då får jag svårt att stoppa mig själv och kan lätt baka & äta kladdkaka, sockerkaka, kanelbullar, drömtårta, etc., alla dagar i veckan.
Vilka regler finns? Inget tillsatt socker i produkter vi äter/använder i maten, inget vitt socker och givetvis inga sötsaker. Jag äter inte choklad eftersom det kan ge gaser hos känsliga bebisar annars hade kanske typ 85% choklad gått bra. Frukt och dess fruktsocker går finfint.
Några undantag? K är undantagen när han vill, men han får inte äta så att jag ser/han suktar mig, hehe!

Här kommer lite tips på sockerfria snacks!
- frukt! Vi kör mest apelsiner nu, de är så söta och goda!
- morotsstavar eller gurkstavar med avokadodipp
- paprikaskivor
- dadel- och morotsbollarna i länken ovan
- knäckemacka med färskost och örtsalt
- smoothie på frysta bär, banan och naturell yoghurt
- kokosmjölk & banan

Ja, det finns massor att välja mellan så det är knappast så att vi lider! Men i februari vill jag tillåta mig att äta lite socker igen så länge som det inte går överstyr. Med måtta, skulle man kunna säga!

(null)

Kommentera här: